3 tips: het belang van taal in een verhaal

Je schrijft een e-mail naar een (potentiële) klant, maar het heeft niet het effect waarop je had gehoopt. Teleurgesteld sluit je je laptop en vraag je je af waardoor je niet het gewenste antwoord hebt gekregen, überhaupt geen antwoord of waarom de afzender twijfelt. Ik kan helaas geen gedachten lezen, maar wat ik wel weet is het belang van taal in een verhaal. De manier waarop je je uitdrukt, kan de lezer afschrikken, je mogelijke klant blijft twijfelen of iets anders. Hoe dan wel? Hieronder lees je drie handige tips die je verder op weg helpen.

Weet wie wat leest

Oh zo belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Voor wie maak je je diensten of producten? Wie zit erop te wachten? Kom hierachter. Waar worden ze warm van? Wat vinden ze niet leuk? Waar liggen ze wakker van? Hebben ze een gevoel voor humor? Wat missen ze? Wat doen ze in het dagelijks leven? Leer je mogelijke klant kennen door je open te stellen. Leer verbinding maken en gebruik dat ook in je verhaal.

Wat is het resultaat?

Heel fijn natuurlijk dat de lezer weet waaruit je dienst of product bestaat. Maar eigenlijk wil hij/zij weten wat hij/zij eraan heeft als hij je product of dienst koopt. Wat is het resultaat? Wat wint hij hierbij? Dus houdt diegene tijd over, heeft hij/zij meer energie? Beschrijf waarom het belangrijk is dat de lezer een goede salespagina heeft, waarom een geboortekaart van belang is of een sprekend logo. Spreek de taal van je doelgroep.

 

Wat & wanneer

Heel vaak vragen we anderen iets waarbij we de keus open laten. Wat wil je drinken? Naar welke film wil je? Wat voor kaart zoek je? Welke tekst wil je hebben? Wat als je de lezer geen open keus geeft, maar de keus tussen koffie of thee. Een comedy of actie. Een trouwkaart of felicitatiekaart. Een salestekst of over-mij pagina. Je snapt me. Zo geef je je potentiële klant de keus tussen één van je producten, en niet OF hij überhaupt je product gaat kopen. Dus wat kan hij afnemen en wanneer. Wees duidelijk in je taal.

Dus wanneer zie ik jouw mailtje? 😉 Werk aan je bedrijf, terwijl ik jouw verhaal schrijf.